Tuesday, July 17, 2012

mixed 2 (posted on Oct 29, 2011)


syifa', welcome to the life of a university student.

as i told u earlier, insyaAllah uia is the best for you.

kakya sendiri pun kecewa terkilan tertanya-tanya kenapa xdapat fly.

kita pun tahu kan, kita dua2 antara 'pelajar cemerlang' sekolah. result spm, alhamdulillah.

mana silapnya? kita tercari2 kalau ada silap yang kita dah buat. tapi ada ke silap sebenarnya?

mungkin ni antara cara Allah nak tegur kita, yg mungkin kita ada fikir yg kita ni lagi hebat dari orang lain.

mungkin juga Allah nak kita ambil pelajaran dan renungan dari cara hidup student yg belajar dekat Malaysia, dan juga untuk menyumbangkan tenaga yang kita ada.

dan mungkin juga, dengan ada nya kita belajar di malaysia, lebih dekat kita dengan mak dan abah. mungkin itu lebih menyenangkan hati mak? x memeningkan kepala abah? who knows, kan. mak ada rasa lega sikit xpayah fikir ada lagi anak dara dia belajar jauh2, abah xpayah fikir nak tolong prepare untuk fly untuk sorang lagi anak dara dia.

mana kita tahu, semua apa yang akan berlaku, akan mudah untuk mak dan abah hubungi kita. mudah untuk kita pulang ke rumah tanpa membimbangkan mak dan abah. dan akan mudah untuk kita memberi pertolongan dan bantuan pada mak dan abah.

maka, bersyukurlah. n do enjoy ur university life. umur syi muda lagi, gunakanlah sebaik-baiknya. macam kakya ni, sedar2 je dah final year. haha :P

____________________________________

"teman-teman baik pada masa itu akan saling bermusuhan kecuali orang2 yg bertakwa" -az-zukhruf

bff- best friends forever. forever tu sampai bila? sampai mati? atau nak sampai akhirat?

everything must begin with the end in mind, atau pun semua benda kena fikir pengakhiran nya macam mana. dalam konteks kita, segala apa yg kita lakukan, kita kena fikir mcm mana pengakhirannya bagi kita di hari akhirat nanti.

________________________

ada video 'penipuan sejarah manusia' yang ada dekat youtube.

ada ditunjukkan, hadis rasulullah tentang 5 fasa sejarah manusia.

aku menangis memikirkan kita sekarang berada di fasa yang keempat, fasa Mulkan Jabariyyan, yang padanya ada fitnah Dajjal. zaman anak2 kita nanti akan lebih mencabar, ujian pasti jauh lagi sukar.

dan aku juga menangis pada perkataan "kemudian Nabi diam". meremang2 bulu roma. itu bermakna hari Kiamat akan terjadi. ya Allah, maha suci Allah. adakah kita akan sempat sampai ke fasa Khilafah yang seterusnya? ya Allah, siapakah yang akan menjadi khalifah yang akan memimpin seluruh dunia ini dimasa zaman kegemilangan Islam nanti. aku sangat sangat teringin nak menyaksikan kebangkitan islam, islam sebagai ustaziatul alam.

tapi aku pelik jugak. kenapa selama ni mcm xpenah dengar pasal hadis ni? macam tak ditekankan dan diingatkan kepada orang ramai. the headline should say, 'hey, we are now in the 4th phase!' dan bukannya 'we are now in the 21st century'.

“Masa kenabian itu ada di tengah-tengah kalian, adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya.”
“Selanjutnya adalah masa Khilafah yang mengikuti jejak kenabian (Khilafah ‘ala minhaj an-nubuwwah), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya.”
“Selanjutnya masa kerajaan yang mengigit (Mulkan ‘Adhan), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya.”
“Setelah itu, masa kerajaan yang menyombong (Mulkan Jabariyyan), adanya atas kehendak Allah, kemudian Allah mengangkatnya apabila Dia menghendaki untuk mengangkatnya.”
“Selanjutnya adalah masa Khilafah yang mengikuti jejak kenabian (Khilafah ‘ala minhaj an-nubuwwah).”
“Kemudian beliau (Nabi) diam”.
[Hadith Riwayat Ahmad dan Baihaqi dari Nuaman bin Basyir dari Huzaifah]

No comments:

Post a Comment